Rutin vid ägarbyte av fastighet med fiberanslutning.
Vad skall göras när vi säljer vår fastighet?
- Säljare kontaktar Bredband Bros styrelse , säger upp sitt medlemskap och meddelar datum för överlåtelse samt köpares kontaktuppgifter
- Köpare fyller i blanketten Medlemsansökan, fyller i den och skickar den till mail alternativt som brev till
Carin Jacobsson Bro Lilla Åby 716, 621 73 Visby - Säljare kontaktar Telia och meddelar flytt med åå mm dd . Enklast via Telias “Mina sidor” eller tel 90 200.
- Köpare kontaktar Telia när det närmar sig för bytet för att undvika avbrott i abonnemanget .
- Säljare överlämnar originalavtalet som skrevs vid anslutning 2013 till ny fastighetsägare
- När köpet är klart träffar köparen en representant för styrelsen och skriver avtal samt fyller i autogiroblankett för överföring av månadsavgiften om 400kr.
- I de fall säljaren har betalat månadsavgiften med årsfaktura, kommer säljare – köpare överens om hur detta skall hanteras.
Säljaren ansvarar för att följande utrustning, som ingår i avtalet, finns kvar i fastigheten.
- 2 stycken boxar med tillhörande fjärrkontroll
- Router med tillhörande sladdar
- Mapp med följande handlingar
- Medlemsbevis
- Karta över fiberdragning på fastigheten
- Värdehandling – Telia Digital –tv.
På handlingen finns uppgifter om identifikationskod, kontrollkod, PIN-kod som behövs för att titta på TV i fastigheten. - BRS tekniska beskrivning ”Fastighetsanslutning” och ”Ledningar och boxar” Totalt 4 sidor.
Allmän information om utrustningen. - Ny router beställs hos Telia Där du också kan köpa andra tillbehör Standardboxen är inte inspelningsbar. Köpare:
- Kontaktar styrelsen och tecknar avtal med Bredband Bro Ekonomisk förening.
- Kontaktar Telia och tecknar abonnemang
Du hittar fler rutiner i menyn Medlemsinformation.
- Felanmälan
- Innan du gräver Ledningskollen och att skapa ett ärende innan man gräver, om ansvar och ersättningsskyldighet inom egna fastigheten
- Telias support tel 90 200 eller telia.se/kontakt
- Installationshandböcker finns på telia.se/kundservice
- Teknisk support hittar du under Frågor& Svar.
Om du har frågor om följande ärenden är du välkommen att kontakta styrelsen via e-post/ mail
- Medlemsansökan
- Tilläggsavtal vid ägarbyte
- Anslutningsavtal
- Autogiroanmälan alternativt årsavgift
- Markupplåtelse